wtorek, 24 marca 2020

ZABAWY SENORYCZNE,
CZYLI JEDZENIE
MOŻE SŁUŻYĆ DO ZABAWY
To zabawy z wyobraźnią, pobudzające wszystkie
zmysły. Dzięki nim, nawet przy jedzeniu może być naprawdę wesoło.

1. OBRAZKI NA TALERZU:


Z różnorodnych produktów (czasem nawet
tych nie lubianych lub wręcz znienawidzonych
przez dzieci, które w zabawie na pewno
znikną z talerza) układamy wymyślone przez
nas obrazki (np. twarz, domek, postać
bajkową) lub krajobrazy (np. las, wieś, pole).
Przygotowujemy pokrojone warzywa
i owoce, ugotowany makaron, szczypiorek,
kiełki i zioła, a nawet paluszki, ciastka lub
krakersy. Na talerzu dzieci tworzą bajeczne,
kolorowe, zdrowe i pyszne dzieła. Możemy
to robić przed jedzeniem albo już w trakcie
posiłku. Zróbcie coś fajnego! Polecam!

2. JEDZENIOWA ZGADUJ ZGADULA – sposób 1: 

Zasłaniamy dzieciom oczy i dajemy im do
rączek różne produkty spożywcze:
warzywa i owoce - w całości lub pokrojone,
przekąski, ciasteczka, paluszki, pieczywo,
wafle, płatki, orzechy, suszone owoce itp.
Dziecko dotykiem, węchem i nawet smakiem
(jeśli ma ochotę) próbuje odgadnąć, co
właśnie trzyma w dłoni. Powtarzamy aż
do skończenia produktów.

3. JEDZENIOWA ZGADUJ ZGADULA – sposób 2:

Tym razem produkty jedzeniowe do odgadnięcia
wkładamy do małego woreczka, pod kocyk lub
ściereczkę. Zasłaniamy oczy dziecku. I tak jak
w sposobie 1 dziecko ma zgadnąć, co wylosowało.

4. JEDZENIOWA ZGADUJ ZGADULA – sposób 3:

Przygotowujemy kilka miseczek, do których
wsypujemy suche produkty spożywcze (np.
chrupki, ciasteczka, ziarna pieprzu, kawy,
kaszę, ryż, soczewicę, kminek, ziele angielskie,
liście laurowe). W środku ukrywamy niewielkie
zabawki - skarby, a dziecko z zawiązanymi
oczami musi dotykowo je odnaleźć. Później
skarb jest jego. Powodzenia!

5. PISANIE I ODCZYTYWANIE:

To zabawa z nauką – pisania i czytania. Bo
przecież, jeśli jedzeniem możemy malować,
to możemy też i pisać. Układamy literki
albo całe wyrazy z pokrojonych w paseczki
surowych warzyw, paluszków i niewielkich
krakersów. Możemy odczytywać na zmianę.
Jedna osoba układa, druga odczytuje.


6. STARE NA NOWE I POMYSŁOWE:

Przygotowujemy produkty lub nawet całe
potrawy. Dziecko je ogląda, próbuje, dotyka
i wącha, a później nadaje im nowe nazwy.
Mogą być fantastyczne, bajkowe, bardzo
śmieszne lub straszne. Zabawa z pomysłem!


7. SMAKOWO – SKOJARZENIOWE RYSOWANIE:

Zabawa z wyobraźnią. Dziecko dotyka wybrany
produkt spożywczy, może go spróbować lub
tylko wyobrazić sobie jego smak. Potem maluje
to na kartce papieru paluszkami zamoczonymi
w farbie. Dzieło sztuki gotowe!


8. WSPÓLNE GOTOWANIE:


Chyba nie trzeba dużo wyjaśniać. Zapraszamy
dzieci do np. wspólnego wyrabiania ciasta,
przyprawiania potraw, układania produktów,
obierania i krojenia (bardzo ostrożnie).
Takie jedzenie smakuje jeszcze lepiej!
A może nawet nasze dziecko spróbuje w
końcu czegoś do tej pory nielubianego?!

POLECAMY!
SPRÓBUJCIE!


------------------------------------------------------------------------

Koncert zespołu Mandragora

  Tegoroczny, XXI Ogólnopolski Tydzień Bibliotek, rozpoczynamy wyjątkowym, muzycznym wydarzeniem. 8 maja br. o godz. 17.00 na bibliotecznej...