ZABAWY
SENORYCZNE,
CZYLI JEDZENIE
MOŻE SŁUŻYĆ
DO ZABAWY
To
zabawy z wyobraźnią, pobudzające wszystkie
zmysły. Dzięki nim, nawet przy jedzeniu może być naprawdę wesoło.
1. OBRAZKI NA TALERZU:
Z
różnorodnych produktów (czasem nawet
tych
nie lubianych lub wręcz znienawidzonych
przez
dzieci, które w zabawie na pewno
znikną
z talerza) układamy wymyślone przez
nas
obrazki (np. twarz, domek, postać
bajkową)
lub krajobrazy (np. las, wieś, pole).
Przygotowujemy
pokrojone warzywa
i
owoce, ugotowany makaron, szczypiorek,
kiełki
i zioła, a nawet paluszki, ciastka lub
krakersy.
Na talerzu dzieci tworzą bajeczne,
kolorowe,
zdrowe i pyszne dzieła. Możemy
to
robić przed jedzeniem albo już w trakcie
posiłku.
Zróbcie coś fajnego! Polecam!
2. JEDZENIOWA ZGADUJ ZGADULA – sposób 1:
Zasłaniamy
dzieciom oczy i dajemy im do
rączek
różne produkty spożywcze:
warzywa
i owoce - w całości lub pokrojone,
przekąski,
ciasteczka, paluszki, pieczywo,
wafle,
płatki, orzechy, suszone owoce itp.
Dziecko
dotykiem, węchem i nawet smakiem
(jeśli
ma ochotę) próbuje odgadnąć, co
właśnie
trzyma w dłoni. Powtarzamy aż
do
skończenia produktów.
3. JEDZENIOWA ZGADUJ ZGADULA – sposób 2:
Tym
razem produkty jedzeniowe do odgadnięcia
wkładamy
do małego woreczka, pod kocyk lub
ściereczkę.
Zasłaniamy oczy dziecku. I tak jak
w
sposobie 1 dziecko ma zgadnąć, co wylosowało.
4. JEDZENIOWA ZGADUJ ZGADULA – sposób 3:
Przygotowujemy
kilka miseczek, do których
wsypujemy
suche produkty spożywcze (np.
chrupki,
ciasteczka, ziarna pieprzu, kawy,
kaszę,
ryż, soczewicę, kminek, ziele angielskie,
liście
laurowe). W środku ukrywamy niewielkie
zabawki
- skarby, a dziecko z zawiązanymi
oczami
musi dotykowo je odnaleźć. Później
skarb
jest jego. Powodzenia!
5. PISANIE I ODCZYTYWANIE:
To
zabawa z nauką – pisania i czytania. Bo
przecież,
jeśli jedzeniem możemy malować,
to
możemy też i pisać. Układamy literki
albo
całe wyrazy z pokrojonych w paseczki
surowych
warzyw, paluszków i niewielkich
krakersów.
Możemy odczytywać na zmianę.
Jedna
osoba układa, druga odczytuje.
6.
STARE NA NOWE I POMYSŁOWE:
Przygotowujemy
produkty lub nawet całe
potrawy.
Dziecko je ogląda, próbuje, dotyka
i
wącha, a później nadaje im nowe nazwy.
Mogą
być fantastyczne, bajkowe, bardzo
śmieszne
lub straszne. Zabawa z pomysłem!
7.
SMAKOWO – SKOJARZENIOWE RYSOWANIE:
Zabawa
z wyobraźnią. Dziecko dotyka wybrany
produkt
spożywczy, może go spróbować lub
tylko
wyobrazić sobie jego smak. Potem maluje
to
na kartce papieru paluszkami zamoczonymi
w
farbie. Dzieło sztuki gotowe!
8.
WSPÓLNE GOTOWANIE:
Chyba
nie trzeba dużo wyjaśniać. Zapraszamy
dzieci
do np. wspólnego wyrabiania ciasta,
przyprawiania
potraw, układania produktów,
obierania
i krojenia (bardzo ostrożnie).
Takie jedzenie
smakuje jeszcze lepiej!
A
może nawet nasze dziecko spróbuje w
końcu
czegoś do tej pory nielubianego?!
POLECAMY!
SPRÓBUJCIE!
------------------------------------------------------------------------