wtorek, 21 kwietnia 2020

ZABAWY NA CHWILKĘ ODPOCZYNKU
DLA RODZICA - ZE SPORĄ DAWKĄ WYOBRAŹNI, TROSZKĘ RUCHOWE
I TROSZKĘ WYCISZAJĄCE


Przed nami kolejne spędzane w domu dni, ale to nie znaczy, że musimy się nudzić! Przedstawiam Wam propozycje zabaw i zajęć. Tym razem są to zabawy troszkę mniej ruchowe, a bardziej spokojne i wyciszające. Może któreś spodobają się dzieciakom i wykorzystacie je w zaciszu domowym. Zwłaszcza, że dzięki niektórym z nich Wasze pociechy przestaną się nudzić, a samo ich przygotowanie zajmie im troszkę czasu – czyli chwila odpoczynku dla rodziców.


1. PIRACKIE MAPY:

Wspólnie z dzieckiem wybieracie „skarb” do ukrycia. Może to być mała zabawka, słodycze lub coś innego, co lubi szukająca osoba. Dziecko chowa „skarb” w wybranym przez siebie miejscu, a później rysuję mapę, dzięki, której odnajdziemy skarb. Może to być mapa całego mieszkania (trwa dłużej) lub jednego pomieszczenia. Mogą też być zaznaczone na niej tzw. zmyłki, czyli fałszywe miejsca ukrycia skarbu. Potem już tylko - Ahoj piraci! Na poszukiwanie skarbu czas!


2. TWORZENIE WŁASNEJ KSIĄŻKI:
Spinamy lub zszywamy ze sobą kartki papieru, tak by powstała książka. Dziecko musi teraz wymyślić i narysować bajkę, opowieść lub historyjkę, a później ją opowiedzieć. Teraz wymyślamy tytuł, podpisujemy imieniem i nazwiskiem autora, czyli naszej pociechy. Możemy też zapisać całą treść na stronach książki. Świetna zabawa!


3. SŁOWO NA OSTATNIĄ LITERĘ:
Zabawa idealna dla troszkę starszych dzieciaków. Polega na tym, że pierwsza osoba wymienia pierwszy wyraz, a kolejna musi podać następny, zaczynający się na ostatnią literę pierwszego. 
I tak dalej. Zabawa może trwać bardzo, bardzo długo. 
Zależy od chęci i liczby uczestników.


4. ARCHITEKT MIEJSKI:
Zabawa nawet na godziny! Dziecko, samo lub z pomocą rodzica jeśli ten chce, buduje całe miasto. Z pudełek, kartonów, z klocków – domy, bloki i budynki. Między nimi mamy chodniki, 
a na nich małe figurki zabawki i lalki oraz ulice, na których ustawiamy autka. Możemy też dodać tory kolejowe i pociągi, samoloty przy kartonowym pudełku - lotnisku i papierowych pasach startu, plastikowe figurki zwierząt przy pudełkach zagrodach czy za ogrodzeniem w zoo. Inwencja zależy od wyobraźni naszej i dzieci!


5. INNA ZGADUJ – ZGADULA:
Do szmacianego woreczka, ważne żeby nie był przeźroczysty, wkładamy kilka niedużych przedmiotów. Mogą to być zabawki, owoce lub warzywa. Dziecko z zamkniętymi lub zawiązanymi chustką oczami losuje jeden i korzystając wyłącznie z dotyku musi odgadnąć, co to jest. W przypadku owoców i warzyw dziecko (nadal nie patrząc) może je powąchać albo spróbować. Ta zabawa rozwija zmysły (dotyk, smak) i umiejętności rozpoznawania kształtów.


6. WĘDKARZEM JESTEM:
Papier lub karton malujemy na niebiesko i przyklejamy elementy dekoracji – kamyki, muszelki, bibułę, tworząc dno stawu. Nasza wędka, to patyk ze sznurkiem
i magnesem na końcu sznurka, a rybki są narysowane
i wycięte z kartonu z przyklejonym metalowym elementem lub są to spinacze do bielizny z metalową sprężynką. Łowienie to świetny trening cierpliwości, spokoju i koordynacji ruchowej. Ponadto do zabawy w wędkowanie, możemy dodać zabawę w piknik przy stawie, z paleniem ogniska, „pieczeniem” 
złowionych rybek i spaniem w namiocie.

7. POLE NAMIOTOWE:
Najpierw budujemy namiot z koca, krzeseł, spinaczy do bielizny. Później możemy dodać poduszki, latarkę, maskotki, a nawet prowiant, aby było wygodnie i prawdziwie. Jeśli dziecko będzie się dobrze bawić, to może się nawet zdecydować na spędzenie nocy w namiocie (pod warunkiem, że namiot jest dobrze zbudowany i stabilny).

8. EFEKT DOMINA:
Do zabawy wykorzystujemy domino, ale nie do zwykłego grania. Ustawiamy kostki precyzyjnie, tak, aby po stuknięciu pierwszej przewróciły się wszystkie, jedna po drugiej. Jest to bardzo spektakularne. Możemy ułożyć kostki jak chcemy: w linii prostej, w jakiś kształt, np. spiralę, a nawet ułożyć je na jakiś niewielkich przeszkodach. Wszystko wymaga sporej dawki cierpliwości i sprawności manualnej – może nie udać się za pierwszym razem, ale efekt końcowy cieszy bardzo.

9. RĘKA, NOGA, MÓZG NA … RYSUNKU:
Na dużym kartonie kładzie się nasze dziecko, a my obrysowujemy jego kształt. A później… może być różnie. 
Zależy od zdolności i wieku dziecka. Możemy nasze ciało 
np. ubrać, w strój pasujący do pory roku. Możemy 
poznawać części ciała i zaznaczać je na postaci lub nawet je tam rysować. Możemy też poznawać, jak działa nasz organizm, np. co dzieje się z powietrzem, które wdychamy lub pokarmem, który zjadamy i jaką drogę pokonuje.

WYBIERAJCIE I DO ZABAWY!



---------------------------------------------------------------------------------

Koncert zespołu Mandragora

  Tegoroczny, XXI Ogólnopolski Tydzień Bibliotek, rozpoczynamy wyjątkowym, muzycznym wydarzeniem. 8 maja br. o godz. 17.00 na bibliotecznej...